Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Ferieverksamheten
Här hittar du information om Ferieverksamheten och hur ungdomar ska gå tillväga för att få jobba på sommaren.
Ferieverksamheten
Varje sommar har du som är ung möjlighet att söka ett feriearbete i någon av Gislaved kommuns verksamheter. Syftet med feriearbete är att ge de som är unga möjlighet att få arbetslivserfarenheter och referenser inför kommande arbetsliv.
För att kunna ansöka arbete inom ferieverksamheten måste du kunna arbeta självständigt sex timmar per dag i tre veckor och vara folkbokförd i Gislaveds kommun.
Ansökan är stängd
Sök genom att klicka på knappen nedan.
Feriearbete kan du söka om du är mellan 16 och 19 år och inte kunnat ordna ett sommarjobb på egen hand. Sommarjobb och feriearbete går inte att kombinera. Är du äldre än 19 år och studerar på eller har avslutat ett gymnasieprogram under det aktuella året, är du också välkommen att söka.
Du ska med hjälp av handledning utföra de arbetsuppgifter du blir tilldelad, visa intresse och hålla tider enligt anställningsavtal.
Lönen är 75 kronor i timmen plus semesterersättning.
Feriepraktik kan du söka det år som du går ut 8:an.
Som feriepraktikant har du rätt till en handledare som ska vägleda dig under din tid på en kommunal arbetsplats eller i en förening som är verksam i kommunen. Som feriepraktikant kommer du att få möjlighet att bilda dig en egen uppfattning om hur det är att jobba inom en kommunal verksamhet.
Du får en praktikersättning på 60kr/timme.
Period 1: 15 juni - 3 juli (ej midsommarafton)
Period 2: 6 juli - 23 juli
Period 3: 27 juli - 13 augusti
Du jobbar 14 dagar som blir 84 timmar sammanlagt.
Om jag inte söker i tid, kan jag ändå få en ferieplats?
Nej, du måste ansöka medan ansökan är öppen.
Du har ett svenskt personnummer
Du skapar ett konto på Varbi
"Ditt första besök? Skapa ett nytt konto"
När du har registrerat ett konto så får du ett bekräftelse mail att ditt konto har skapats.
Då går du in på annonsen och söker.
Efter att du har gjort en ansökan får du ett till bekräftelse mail att din ansökan är inskickad.
Därefter kan du när som helst under ansökningstiden logga in och ändra uppgifterna. När ansökan stänger kan du inte längre ändra. Du får veta om du har fått en plats eller inte i slutet av februari. Har man inte fått plats så kommer vi under våren matcha löpande.
OBS! man tackar JA eller NEJ i mailet du får med din placering. Svarar man inte på det så blir man av med sin plats. (Mailet kan hamna i skärpkorgen)
Om du har ett samordningsnummer
Ta kontakt med din Studie- och yrkesvägledare så får du en skriftlig blankett som du eller någon annan sedan lämnar in till Bemanningsenheten, Järnvägsgatan 20, Gislaved. Du kan också ta kontakt med ferieverksamheten direkt för att få en blankett.
Efter att vi har fått in din blankett kommer vi registrera din ansökan i vårt system.
Länk till Varbi:
Om du har skyddad identitet
Ta kontakt med din Studie- och yrkesvägledare så får du en skriftlig blankett som du eller någon annan sedan lämnar in till Bemmanningsenheten, Järnvägsgatan 20, Gislaved.
Du kan också ta kontakt med ferieverksamheten direkt för att få en blankett.
Efter att vi har fått in din blankett kommer vi registrera din ansökan.
Arbetstillstånd
Du som är medborgare utanför EU, EES, Schweiz måste kunna visa upp ett arbetstillstånd.
Jag har fått ett erbjudande – vad händer nu?
Du går in på mailet där du har fått ett erbjudande av plats och svarar antingen ja eller nej. Tänk på att du förlorar din plats helt om du svarar nej. Du får alltså inte ett nytt erbjudande.
(Glöm ej kolla skärpkorgen om mailet hamnt där)
Sista dagen att tacka JA eller NEJ står i samma mail som ditt erbjudande.
Jag har inte fått ett erbjudande – varför och finns det något jag kan göra?
Det är många som söker en ferieplats och det innebär tyvärr att inte alla får en plats. Om du inte får ett erbjudande kan det till exempel bero på att du har haft en ferieplats tidigare eller att dina önskemål inte gick att matcha till en ledig plats.
Du hamnar på en reservlista och kan komma att få ett erbjudande senare om någon annan till exempel tackar nej till sin plats.
Ge däremot inte upp på ditt sommarjobbssökande! Fortsätt försök att hitta ett eget sommarjobb.
Alla platser matchas utifrån de val och beskrivningar du gjort i din ansökan. De som inte har haft en ferieplats tidigare år prioriteras.
Man kan inte ordna en plats själv, de är redan förutbestämda.
Tyvärr kan inte alla som söker få en plats. Det är cirka 600 personer som söker varje år och vi har runt 320 platser att erbjuda.
Från och med i år ska alla ungdomar beställa och uppvisa belastningsregister, detta för att ge större möjlighet till ungdomen att bli matchad sent till en arbetsplats. men även underlätta att matcha ut till arbetsplaster där det är ett krav med belastningsregister.
Detta ska du sedan visa upp till Ferieverksamheten, ta kontakt med Dagny Torlaksdottir.
Om du skulle bli sjuk under din ferieperiod så kan du inte jobba ikapp dessa timmar eller dagar. Du har heller ingen sjukersättning.
Under väldigt speciella omständigheter att man behöver vara ledig så ska man lösa detta med sin handledare på arbetsplatsen.
Midsommarafton är en inplanerad frånvaro som du inte jobbar ikapp.
Planeringsdagar jobbar du igen i mån av tid och möjlighet i samråd med din handledare. Det viktiga är att du inte överskrider 30 timmar/vecka som feriepraktikant eller 40 timmar/veckan som feriearbetare.
Var ska jag skicka min närvarorapport?
Arbetsplatsen kommer att ta emot närvaroblanketten av Ferieverksamheten. Du ansvarar för att inkomma med ditt exemplar av närvarorapporten till Ferieverksamheten efter avslutad period.
Du fyller i din närvaroblankett tillsammans med din handledare med start och stopp tid, du fyller inte i någon rast. Alla ungdomar som arbetar ska ha 30 min rast. Är du sjuk så skriver du sjuk den aktuella dagen. När du arbetat färdigt din period ska närvaroblanketten skrivas under av någon på arbetsplatsen som kan godkänna att du varit på plats. Följande information ska vara ifyllt:
- Namn
- Personnummer
- Start och stop tid
- Totalt antal timmar (summan) du arbetat under hela din period. (utan rast)
- Om du inte vill att vi drar skatt så skriver du under rutan för skattebefrielse.
- Underskrift från dig och din handledare.
Hur du lämnar in den:
- Skicka till Gislaveds kommun, bemanningsenheten 332 82 Gislaved.
- Lämna in i kommunhusets brevlåda. Märk kuvertet med Ferieverksamheten.
- Lämna in den direkt på Bemanningsenheten i Gislaved. Järnvägsgatan 20.
Bemanningsenheten Ferieverksamhet
Järnvägsgatan 20
332 33 Gislaved
För att din lön ska utbetalas så är det viktigt att du skickar eller lämnar din närvaroblankett så fort du är klar med din ferieperiod. Arbetar du i period 1 rekommenderar vi att du lämnar den i kommunens postlåda. Det är ditt ansvar att se till att blanketten inkommer i tid, när du får din lön påverkas av vilket datum närvaroblanketten inkommer till arbetsmarknadsenheten.
Gislaveds kommun betalar normalt ut lön den 25:e månaden efter du arbetat. Om du inte uppgett ditt konto till Nordea kommer en utbetalningsavi skickas hem till dig. Du löser in utbetalningsavin på närmaste Nordeakontor (i Värnamo) och ber dem föra över pengarna på förälderns konto. Läs mer under fliken ”Hur får jag in lönen på mitt konto?”
Följande datum gäller då närvaroblanketten ska ha inkommit till arbetsmarknadsenheten:
Datum som den ska lämnas in senast:
Period 1 : 8 juli
Period 2 : 4 augusti
Period 3 : 25 augusti
Om du inte vill att vi ska dra någon skatt behöver du skriva under det på närvaroblanketten som du lämnar in.
OBS! Om du tjänar mer än 24 873 kronor under året måste du betala skatt.
Hur får jag in lönen på mitt konto?
Genom att registrera ditt kontonummer får du in pengar direkt till ditt konto. Anmäl konto till Nordeas kontoregister.
För att kunna anmäla konto behöver du identifiera dig med Mobilt BankID och fylla i arbetsgivarnummer 646288.
Om du inte kan identifiera dig med Mobilt BankID så kan du skriva ut blanketten och fylla i den manuellt och sedan skicka in den via post. Blankett på Nordeas webbplats.
Originalet skickas till:
Nordea Löneservice, P1306, 10571 Stockholm
Du kan också lämna in blanketten på närmaste Nordeakontor, vilket är i Värnamo. Blanketten måste vara Nordea tillhanda senast 30 bankdagar före löneutbetalningsdag.
Hur får jag min lön utbetald om jag saknar bankkonto?
Du får en utbetalningsavi hemskickad på posten. Avin behöver lösas in på ett konto som står på den personen avin är till. Ett alternativ är därför att åka till ett Nordeakontor (närmaste är Värnamo) och ta ut pengar i kontanter och sedan sätta in dessa pengar på en vårdnadshavares/förmyndares konto. Nordea tar ut en avgift för detta.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.